donderdag 31 december 2009

Maken van de BulB

Maken van de bulb is eigenlijk wel een klusje waar ik wat tegen op zie. Het is in ieder geval veel werk, maar ook wel weer leuk!



Probleem is eigenlijk dat ik niet precies weet hoeveel gewicht er onder de boot moet komen hangen. In ieder geval het eea vergeleken met een RC optimist op het WWW, vervolgens na wat rekenen kwam ik uit op circa 1,2 kg. Het is een beetje een gok en ga het gewoon proberen. Is hij niet goed, dan gaan we uiteindelijk nog eens uitgebreid in bad experimenteren met stukjes lood aan de kiel.

Maar goed;
  • Nadat ik de bulb had getekend heb ik hem 'grof ' uit balsa-hout gezaagd.

  • Daarna met een ingeklemde bandschuurmachine netjes en vooral voorzichtig de juiste vorm gegeven.

  • Een kleine bekisting 'getimmerd' en daarin de bulb aan satéprikkers opgehangen. Vervolgens gips aangemaakt en 'gestort'. Ben erg benieuwd wat dit gaat worden.

  • Ik zal hierna de andere helft van de bulb gaan afgipsen, waarin zich de sleuf voor de kiel bevind. Als het goed is kan ik daarna beide geharde helften gips precies op elkaar passen, door de buisje die ik tijdens het afvormen had geplaatst. Daarna gaan we er lood in gieten.........maar dat gaat nog wel even duren want m'n gips is op......en door die 'fijne feestdagen' zijn de winkels morgen weer dicht....!
De epoxy laag was glashard geworden en zat er stevig op. Echter doordat ik wat te lang heb zitten 'klooien' om alles goed vlak op de romp te krijgen en waarschijnlijk in een iets te koude ruimte heb staan werken, zag het oppervlak er naar mijn zin niet mooi uit! Vooral het nog eens narollen terwijl hij al aan het uitharden was, is niet echt bevorderlijk geweest voor een mooi glad oppervlak.


Aangezien de glas/epoxy laag vrij dun is, wilde ik hier niet hard in gaan schuren. Dan zou er niet veel meer overblijven van m'n waterdichte laag. Ik heb er voor gekozen om de de romp met 'filler' te spuiten (van Motip). Ik vermoed dat dit wel de oplossing is, we gaan het zien..............





Filler is eigenlijk een soort grondverf met een behoorlijk vulend vermogen. Een uiteindelijk strak geschuurde filler laag is tevens direct een hele goede ondergrond voor bv een hoogglans lak van Motip.

woensdag 30 december 2009

Gisteren heb ik de hele romp mooi valk geschuurd en vandaag heb ik de glasmat met epoxy op de romp aangebracht.
Wat betreft de epoxy heb ik een set gekocht van Wilsor, Epoxy + Harder.

Nadat ik de romp volledig vlak gesschuurd had heb ik hem voor zien van een laagje epoxy. Daarna de glasmat erop gelegde en nogmaals ingerold met een laagje epoxy. Om de glasmat strak om de romp te krijgen viel niet mee, zeker een half uur zitten stoeien. Vooral de haakse hoeken waren het probleem.

Maar goed het zit erop en nu maar afwachten ............. hopen op een keiharde laag !!!!....... in ieder geval weer een ervaring rijker



maandag 28 december 2009

Na het vlak schuren van alle zijdes heb ik de zijkanten op de romp geplakt. De laatste fase van de beplatings-klus. Omdat fatsoenlijk klemmen een probleem werd en de plaat toch onder spanning staat, heb schilderstape gebruikt.
Als de lijm hard is kan ik de romp helemaal vlak gaan schuren en bedekken met de glasmat en epoxy. Dat wordt voor mij in ieder geval een nieuw avontuur. Inmiddels wel de nodige informatie ingewonnen via het geweldige hobby-forum www.modelbouwforum.nl .

zondag 27 december 2009

Kiel en roer voorbereidingen


De kiel en het roer heb ik opgebouwd met 3 laagjes triplex van 1,5 mm dik. Op elkaar gelijmd/geperst en vervolgens na droging het juiste patroon netjes uitgezaagd.

Onderzijde van de romp plaatsen



Voor- en achter bord plaatsen