zondag 3 januari 2010

Gieten van de loodbulb

Eerst de tweede helft van de mal gemaakt. De uitsparing voor de kiel is ook goed gelukt, ik was even bang dat deze zou afbreken.

Vervolgens beide helften op elkaar gepast/geplaatst. Dit kon vrij nauwkeurig vanwege de vier aluminium buisjes die beide malhelften op de juiste plaats hielden. Het geheel heb ik voor de stevigheid omwikkeld met tape. Daarna een gietopening gesneden aan de bovenkant van de mal. Nouh.....dat moest hem dan zijn......klaar voor het gietavontuur
Omdat het gieten een nogal ongezonde bezigheid is, heb ik maar even gebruik gemaakt van wat adembescherming en een bril. Die bril bleek achteraf niet zo gek te zijn, want er ontstond tijdens het gieten een werkelijke vulkaan........de mal 'spuugde' .....het lood weer uit. Zal wel komen door het temperatuurverschil.....
In ieder geval het lood in een blik gedaan en het geheel in een vuurtje gezet. Met mijn gasbrandertje kreeg ik het niet heet genoeg gestookt. En zo ging het eigenlijk prima.
Toen het vloeibaar was heb ik het dus in de mal gegoten. Omdat ik bang was dat het te snel zou stollen, goot ik het nogal snel in de mal.......DAT MOET JE DUS NIET DOEN.......hij begint dan echt als een gek te bruisen en te spatten.....gelukkig had ik voldoende lood gesmolten....dus rustig verder gegoten.
Na het afkoelen en openen van de mal kwam de grove bulb tevoorschijn....
Na wat raspen en vijlen zag hij er in ieder geval best goed uit----al zeg ik het zelf!!! Maar als het voor een volgend schip mogelijk is een kantenklare bulb te kopen, zal ik dat zeker niet nalaten. Het is erg veel werk vind ik en eigenlijk ook nog eens niet zo gezond.......en dan nog maar afwachten of deze 'experimentele' bulb goed gaat functioneren voor de Optimist. Hij is trouwens wel circa 1,25kg gaan wegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten